Perspectief
De school in de wijk
Dankzij het nieuwe uitbreidingsproject kan het Institut Herlin zijn openheid tegenover de wijk herdefiniëren.
De nieuwe ingang met daarvoor een groot voorplein geeft uit op de Mathieu Pauwelsstraat aan de zuidwestelijke kant van de site. De verschillende gebruikers – bussen, auto’s, fietsers en voetgangers – worden hier ontvangen in een veilige en aangename omgeving zonder de buurtbewoners te hinderen.
De nieuwe ingang bevindt zich bovendien in het hart van de school, met rechtstreeksetoegang tot de gemeenschappelijke activiteitenruimtes en de overdekte binnenstraat die alle onderwijsafdelingen met elkaar verbindt.
Er wordt ook bijzondere aandacht besteed aan de landschapsarchitectuur. Een groene oase omringt de school en verbindt het instituut met de wijk.
Verbinding en variatie
De opzet van het masterplan is om binnen de school verbindingen te creëren en tegelijkertijd rekening te houden met de specifieke pedagogische benadering van het buitengewoon onderwijs, die voorrang geeft aan een individuele aanpak voor de leerlingen.
Vanuit die gedachte vormt de grote hal het structurele centrum van de site. De hal biedt toegang tot de verschillende onderwijs- en paramedische clusters, de speeltuinen, en de multifunctionele gemeenschappelijke ruimtes die uiteenlopende ervaringen en ruimtelijke kwaliteiten kunnen aanbieden.
De architectuur van het uitbreidingsproject maakt een link met het bestaande gebouw. Het materiaal dat in het project gebruikt wordt, sluit aan op het karakter van de site: de heldere tint van de gemetste terracotta gevels wordt bijvoorbeeld gekozen om een onderscheid te maken tussen oud en nieuw. De keuze voor baksteen geeft een gemeenschappelijke identiteit aan de verschillende vleugels die met elkaar verbonden zijn door de grote hal. Als we het geheel van dichterbij bekijken, zien we dat een spel van texturen en variërende patronen het verschil toont in de verschillende functies van het programma.
“De opzet van het masterplan is om binnen de school verbindingen te creëren en tegelijkertijd rekening te houden met de specifieke pedagogische benadering van het buitengewoon onderwijs, die voorrang geeft aan een individuele aanpak voor de leerlingen.”
Beleving: ontwerpen voor de leerling als eindgebruiker
De klaslokalen zijn op maat gemaakt en bieden plaats aan kleine groepjes leerlingen. De klassen zijn ontworpen voor verschillende onderwijsvormen en bestaan uit ruimtes voor acht tot twaalf leerlingen, opgedeeld volgens maturiteit en verworven vaardigheden.
De lokalen zijn ontworpen en uitgerust voor de behoeften van groepen, op basis van een flexibel model dat gedurende een jaar in de school getest werd. De feedback van verschillende professionals vormde de drijvende kracht voor de ontwikkeling van deze ruimtes.
Perspectief